Пам'ятки для учнів

Пам'ятки учням

            Як скласти розповідь за малюнком?
  1.  Уважно розглянули малюнок, прочитати надпис до малюнка .
  2. Поміркувати над темою малюнка.
  3. Скласти план розповіді.
  4. Вказатичас час, місце подій.
  5. Розказати про людей, що зображені на малюнку, описати і йзовнішність дій.
  6. Описати предмети, що зображені на  малюнку.
  7. Зробити висновок, висловити своє ставленя до зображеня .
               Як пітготувати інтерв'ю
    1. Продумати заздалегіть питаня .
    2.  Сформулювати питаня так,щоб віповіді на них розкривали найбільш цікаве в людині, донесли до читача (слухача) значення факту.
    3. Правдиво й точно записати сказане, дати, прізвища, цифрово дані.    
                         Як підготувати репортаж ?     
        Репортаж- розповідь очевидця,свідка,учасники подій.

       Мета:відтворити повну картину подій, щобчитач(слухач)міг наочно уявити собі,як подія відбулася,стати нібито іі очвидцем.
      Добре знатибпаро що розповыдати. 
      відібрати найсуттєвіше,найговніше в подіі, що висвітлюється.
      Прагнути до об'єктивності.
      Показати свою позицію до питань,що розкриваються в репортажі.
      Описувати виразно, живо.

      Як аналізувати історичний документ?

      Визначити:

      Хто автор документа?Чиї інтереси він захищае?
      Коли написаний документ?Як могли вплинути на автора документа історичні події чи загальна ситуація в цей період?
      Документ первинний (запис очевидця, учасника події) чи вторинний (коменнтар чи переказ про подію з уст дос лідника).
      Відокремити в документі факти й коментарі та проаналізувати їх окремо.
      Про що розповідається у документі? Яка сторона поддії замовчується?
      Де відбувалася подія, про яку йдеться у документі?Зякою місцевістю вона пов'язана?

       Як скласти історичний портрет?                                                    


      План


      1. Історичні умови,в яких формувалася особистість історичної постаті.


      2. Походженя. Біографічні дані.


      3. Особисті якості історичного діяча та умови їх формування.


      4. Навколишнє суспільне середовище. Інтереси якої верстви суспільства виражав діяч.


      5. Цілі діяльності та можливісті їх досягнення.


      6. Засоби досягнення мети.


      7. Основні результати діяльності історичної особи, ставлення до неї сучасників.


      8. Значення діяльності особистості для регіону,країни,світу.


      9. Оцінка діяльності особистості в сучасній науці.


      10. Ваше ставлення до цієї історичної особи як людини та історичного діяча.


      11. Яку особу сьогодення ви могли б поставити в один ряд з нею?Чому?

      Як скласти твір – роздум?

      План
      1. Вступ.
      2. Теза(основна думка твору).
      3. Факти і роздуми щодо тези.
      4. Висновок.
      1)Сформулюйте тезу.
      2)Доберіть доводи істинності чи помилковості тези(факти з життя,з літератури,
      Зі спогад сучасників,свої спостереження).
      3)Сформулюйте висновки.

      Як скласти розповідь?

      Мета:розкрити важливу подію в історії, в житті історичного діяча,

      План
      1. Зав’язка-факт, з якого починається подія.
      2. Кульмінація- момент найбільшого напруження в розвитку події.
      3. Розв’язка- заключна дія,результат події.
      4. Значення події для подальшого розвитку історії

      Як скласти конспект?


      Конспект-стислий,систематичний,послідовний,зв’язний виклад змісту параграфа, розділу книжки,лекції,повідомлення,доповіді.

      План-конпекта – спочатку складаеться план тексту ,а потім на окремі пункти ніби нарощується інформація.

      Тематичний план-короткий виклад даної теми , що розкривається за кількома джерелами.

      Текстуальний конспект – сворідний монтаж цитат із текстів, що опрацьовуються.

      Вільний конспект – включає в себе як цитати,так і власні формулювання.
      1. Прочитати текст, зясувати зміст тексту в цілому.
      2. Розділити текст на окремі блоки (відносно самостійні частини).
      3. Проанвлізувати кожну частину, виділити головнеі другорядне
      4. Записати основні положення та ідеї тексту або почутої інформації.

      Як оцінювати історичні факти?

      1. За яких історичних обставин відбувається конкретний історичний факт?
      2. Які події безпосередньо йому передують (передумово)?
      3. Який розвиток мав цей факт?
      4. Які групи людей були в ноьму задіяні (рушійні сили)?Якими мотивами(причанами)це було викликано?
      5. Яку роль у ньому відігравали конфетні особи? Якими мотивами це було викликано?
      6. Який вплив цей факт на інші галузі людського життя?
      7. Як він вплинув на подальший розвиток (наслідки)?
      8. Чи був можвим інші перебіг події?
      9. Як би ви пово дилися себе в цій ситуації?
      10. Чи можливе повторення цього факту?

      За яких умов?Як скласти відгук?

      Відгук-документ, який містить висновки уповноваженої особи(або кількох осіб) чи установи щодо запропонованих на розгляд вистатави, творів мистецтва, рукописних робіт та інше . Резвізити:

      1. Назва виду документа.
      2. Заголовок
      3. Текст, якімістить:вступ; короткий виклад основних положень роботи,що аналізуеться : виклик з пропозиціями, оцінкою й критичними зауваженнями.
      4. Підпис
      5. Дата

      Як скласти рецензію ?

      Рецензія- критичний відгук (дає аналіз та оцінку ) на художній твір , друковану наукову працю та інше .
      Реаквізити:
      1) Назва виду документа .
      2) Заголовок, якій містить назву рецензованої рооти, прізвище та ініціали її автора, рік публікації, видавництво.
      3) Текст, що складаеться з двох частин: короткий виклад змісту роботи;що аналізується; виклад з пропозиціями, оцінкою і критичними зауваженнями.
      4) Підпис.

      Аналіз картини.

      Як називається картина?
      Хто є її автором? Що ви знаєте про його творчість?
      До якого жанру живопису належить?
      Опишіть картину:
      Що на ній зображено ( на передньому плані, на задньому, ліворуч, праворуч, чому саме так, ане інакше)?
      Які художні засоби і кольори використав художник? Чому саме такі?
      Чи є тут зображення людей? Як вони зображені?
      Як ви вважаєте, яка гловна ідея цього твору? Що хотів показати автор?
      Які думки та почуття викликає у вас ця картина?

      Пам»ятки на уроках історії. 

      Пам'ятка з використання карти як історичного джерела  

      1. Займіть позицію біля карти так, щоб не заступати природне освітлення.
       2. Запам'ятайте, що коли ви стоїте навпроти карти, вгорі буде північ, внизу —південь, зліва — захід, справа — схід.
      3. Навчіться читати легенду карти — її умовні позначення. При всій різноманітності карт однотипні факти, події, явища — кордони та столиці, райони повстань, напрямки головних ударів і місця битв тощо — зображуються на них схожими позначками.
      4.Зверніть увагу на написи, діаграми, таблиці, портрети, рисунки, які є на карті, і ви зрозумієте, що є резон у твердженні «Карта — це державна шпаргалка».
      Працюючи з контурною картою, користуйтеся кольоровими олівцями, робіть умовні позначення.
      6. На дрібномасштабних картах окремі позначки робіть шифрами, які включайте в умовні позначення, це впливатиме на естетику виконаної вами роботи.
      . Пам'ятка вивчення повсякденності
      1.Вплив навколишнього середовища на спосіб життя людини.
      2.Що визначало долю людини, її інтереси й життя?
      3.Роль церкви в житті суспільства.
      4.Будні і свята села і міста.
      5.Ставлення до війни.
      6.Житло, домашнє начиння, їжа, одяг людини. 
      7.Особливості етикету.
      8.Ритм життя в певну епоху.
      9.Як здійснювався зв'язок між людьми, містами й державами, якрозширювались уявлення про світ?
      10.Визначте спільне й відмінне у традиціях, етикеті у той час і в наші дні.
      . План характеристики архітектурної пам'ятки
      1.  Назва архітектурної пам'ятки.
      2.  Вигляд архітектурної пам'ятки.
      3.  Призначення пам'ятки.
      4.  Час створення і місце будування.
      5.  Держава, в якій створено архітектурну пам'ятку.
      6.  Замовник або ініціатор створення.
      7.  Автор (архітектор).
      8.  Матеріал для будівництва.
      9.  Основні компоненти споруди.
      10. Споруда поодинока чи збудована в ансамблі? Споруди, які входять до ансамблю.
      11. Види мистецтва, використані у споруді.
      12. Значення цієї пам'ятки архітектури для історії та культури країни, в якій вона побудована.. Як сформувати історичні поняття
      1.  Створіть цілісну картину історичного явища, у якому відбито всі істотні ознаки явища.
      2.            Виділіть істотні ознаки явища.
      3. Визначте термін, що закріплює дане поняття.
      4.            Випишіть значення терміна зі словника.
      5. Виконайте завдання з використанням нового поняття, вживання нового терміна.
      6. Виробіть уміння оперувати новими поняттями застосовуватийого для пізнання нового історичного матеріалу або для аналізу його з нових точок зору.
      Витяг із короткого словника понять
      (Історія України, 8 кл.)

      Абордаж — старовинний спосіб мор­ського бою — зближення з ворожим ко­раблем і зчеплення з ним для рукопаш­ного бою.
       Абсолютизм — необмежена монархія.
      Авангард — 1. Частина військ (або флоту), що рухається попереду голов­них сил. 2. Найсвідоміша, найпередовіша частина певної суспільної групи, що веде за собою інші суспільні групи.
      Автономія (з грец. аutonomiа – неза­лежність) — право держави на власну внутрішню і зовнішню політику під контролем іншої держави.
      Агіографія (з грец. аrіос — святий) — складова церковно-історичної літера­тури, зосереджена на описанні життя святих.
      Адмірал — військове звання вищого командного складу військово-морсько­го флоту, а також особа.
      Акровірш (з грец. аkros — крайній) — вірш, у якому перші літери кожного рядка утворюють слово або речення.
      Амуніція — сукупність речей (крім одягу і зброї), що становлять споряд­ження військовослужбовця, а також спорядження коня.
      Аристократія (з грец. аristokratia — влада найкращих, найзначніших) — вла­да привілейованої знатної меншості, щотурбується суспільним благом.
      Артикул (від латин, аrtikulis — роз­діл) — стаття, розділ чи параграф зако­ну, договору.
      Артилерія — вогнепальна колективна зброя, гармати різних конструкцій, що вражає противника з великої відстані.

      Як аналізувати історичну подію
      1.  Коли відбулася дана подія?
      2.  Назвіть територію чи країну, в якій вона відбулася?
      3.  Які історичні обставини зумовили її?
      4.  Який розвиток вона отримала надалі?
      5.  Які соціальні верстви (групи) були основними учасниками події?
      6.  Роль у події історичної особи (якщо така була)?
      7.  Який слід залишила в історії регіону, країни, світу?
      8.  Подія була випадковою чи закономірним явищем?
      9.  Як би повелися ви за таких умов?
      10. Ваша оцінка події.
      Як скласти історичний портрет
      .
       
      1.1. Де і коли він народився? 1.      Як відбувалося становленн
       1.2. Де і в яких умовах жив, зростав, виховувався?
       1.3. Як формувалися його погляди?
      2.         Особисті якості й риси характеру.
       2.1. Як особисті якості діяча впливали на його діяльність?
       2.2. Які з його особистих якостей вам подобаються, а які ні?
      3.         Діяльність історичного діяча.
       3.1. Охарактеризуйте основні справи його життя.
       3.2. Які успіхи й невдачі були в його справах?
       3.3. Які верстви населення підтримували його діяльність, а які — ні та чому?
       3.4. Хто були його друзі, а хто вороги та чому?
       3.5. Якими були наслідки його діяльності:
       а) для сучасників;
       б) для нащадків?
       3.6. 3а що людство вшановує цю людину?
      викликає у вас його діяльність?
      .)



      . . Як описати грошову купюру
      6.  Хто зображений на даній купюрі? Що ви знаєте про цю особу?
      7.  Яка будівля вміщена на звороті? Що вам відомо про її спорудження та історію?
      8.  Поясніть, який зв'язок є між малюнками, розміщеними з обох сторін.
      9.          Що вам відомо про час появи даної купюри? Дайте коротку характеристику цьому періоду.
      10. Якби ви були причетні до карбування грошей, кого б ви зобразили на них? Обгрунтуйте.
      Як порівнювати різноманітні оцінки історичних явищ
      1.  Визначте сутність кожної оцінки історичної події або явища.
      2.            Спробуйте з'ясувати, на що спирався автор, даючи цю оцінку, й визначте об'єктивність його висновків.
      3.  Проаналізуйте наведені аргументи й логіку наведених доказів.
      4.            Зробіть свій вибір на користь однієаведених оцінок і поясніть, чому ви зробили саме такий вибір.
      Визначення суті історичних явищ та подій, їх причини та значення
      1. Уважно прочитайте текст.
      2. Визначте причини певного суспільного явища.
      3. Визначте етапи його розвитку.
      4. Визначте характерні риси кожного етапу.
      5.        Визначте чинники, які обумовили кожен з цих етапів.
      6.        Визначте наслідки кожного етапу.
      7. Визначте суть явища.
      8. Визначте історичне значення цього суспільного явища.

      . Як навчити учнів складати план
      1.  Уважно прочитати назву теми плану, текст параграфа і відібрати тільки той матеріал, котрий висвітлює тему плану.
      2.         З'ясувати зміст матеріалу в цілому.
      3.         Визначити характер викладу матеріалу (сюжетний, пояснювальний, конспективний), з'ясувати завдання вивчення матеріалу, щоб врахувати це при складанні плану.
      Залежно від виду плану обрати один з визначених шляхів; якщо план простий, розділити текст на завершені за змістом частини, визначити в них головну думку, чітко, ясно, конкретно сформулювати їх і записати; якщо план розгорнутий, порівняти головні думки між собою і записати у вигляді основних пунктів, знайти положення, яке пояснює, висвітлює головні думки, записати їх у вигляді підпунктів

      1 коментар: